AKCE 2 + 1 KOLAGEN ZDARMA PROHLÉDNOUT

Kolagen – mořský, nebo hovězí? A k čemu je dobrý?

Co je kolagen?

Všechny ženy a dívky si přejí, aby měly hebkou a vláčnou pokožku, zdravé vlasy a nehty, co nejméně strií a vrásek. A nejenom ženy, ale i jejich partneři si přejí mít zdravé klouby, chrupavky, šlachy… Zkrátka v rámci možností chtějí být všichni nejenom krásní, ale především zdraví. Aby tvé klouby, chrupavky, vazy a šlachy, kůže, nehty a vlasy byly v co nejlepší kondici co nejdéle to je možné, potřebuje tvoje tělo jeden základní stavební prvek – kolagen (collagen). Bez jeho dostatku to prostě nejde! Navíc je kolagen obsažen i v zubech a kostech!

Mimochodem – kolagen je zdravým zdrojem aminokyselin a je ideální pro těhotné maminky, kterým dodává zdravou porci aminokyselin, nezbytných pro rostoucí dítě.  Kolagen je bílkovina, obsažená jako hlavní složka ve tvých chrupavkách, šlachách, vazivu, nehtech, ale hlavně v kůži. Je zodpovědná za jejich elasticitu a fyziologické vlastnosti. Název „kolagen“ pochází z řečtiny, ze slova kolla (ne, nemá nic společného s coca colou:-)) a v překladu znamená klíh. Ten se vyráběl v minulosti právě z kůží a kostí zvířat.

 

Typy kolagenu

Existuje kolagen I., II., III., IV., a V typu.

Nejrozšířenější je však typ I., který tvoří 90 % kolagenu ve tvém těle. Je v pokožce, šlachách, vlasech, kostech a zubech.

Typ II. se vyskytuje v chrupavkách.

 

Proč potřebuji kolagen?

Pokud je ti méně, než 30 let, pak si jistě řekneš: „Výborně, proč to mám řešit? Tělo si kolagen vytvoří podle potřeby, stačí jíst zdravě zeleninu, ovoce…!“. Omyl. To platí pouze pokud ti je méně, než 25 let. Pokud ti je více než 25,  máme pro tebe špatnou zprávu – produkce kolagenu ve tvém těle se výrazně snižuje s každým přibývajícím rokem. No a pokud je ti okolo 40ti let, tak máš jistotu, že již žádný vlastní kolagen neprodukuješ.  Zhruba od 25. roku ti postupně množství kolagenu v těle ubývá. Nejenom tobě, každému z nás. To má vliv na elasticitu pokožky (tvoří se vrásky), nehtů (ty potvory jsou méně pružné a postupně se více lámou), stejně tak se stávají méně pružnými naše vlasy a co hůře, stejný vliv má úbytek kolagenu také na chrupavky, kterými jsou obaleny klouby a na šlachy. Klouby a šlachy ztrácejí pružnost a tak dříve, nebo později, začneš mít problémy při pohybu.

Zásadní problém je v tom, že až projevy nedostatku kolagenu začnou být výrazné, bude relativně pozdě na jejich úplnou nápravu. Chrupavka není houba. Chceš-li předejít důsledkům, nebo zmírnit postup úbytku kolagenu, je rozhodně na místě začít včas a doplňovat kolagen do svého těla již v době, kdy tvé tělo již jeho produkci omezuje. Víme, že to je nespravedlivé. V 25 letech jsi mladá, krásná, na začátku své kariéry, máš celý život před sebou a teď se tady dozvídáš, že je na čase začít něco dělat pro to, abys omezila projevy stárnutí?  Je to jako se cvičením. Také cvičíš i když je tělo fit. Nezačneš cvičit až když se nemůžeš hýbat.

 

Kde vzít kolagen?

Je tedy nezbytné dostat do organizmu chybějící kolagen. Výhodou je, že to nebolí, protože je prostě jenom spolkneme ve formě kapsule, nebo vypijeme ve formě rozpustného prášku, například Skinny girls mořský kolagen.

Jak? A jaký? Vždyť existuje mořský (rybí) kolagen a hovězí kolagen. Existuje i vepřový kolagen. Stačí jíst maso?

Ano, můžeš doplňovat kolagen také konzumací  masa. Nejvíce jej obsahují vepřové kůže, nebo v hovězí maso (například kližka, nikoli svíčková). Jenže tělo neumí efektivně takto získaný kolagen využít. Většinu jej nespotřebuje, nýbrž vyloučí.

Zbývá tedy druhá možnost, ta lepší. Doplnit kolagen tělu prostřednictvím doplňku stravy.

 

blog-kolagen

 

Rybí nebo hovězí kolagen?

Nejběžnějšími zdroji mořského kolagenu jsou treska, treska pollock a treska jednoskvrnná, losos a lososovité ryby. Hovězí kolagen pochází z kostní dřeně krav, zatímco prasečí kolagen pochází z dřeně prasat. Mořský kolagen vstřebává tělo rychleji, než hovězí kolagen.

Na trhu najdeš většinou kolagen rybí a hovězí. Rybí kolagen je kolagen I. typu, tedy potřebný pro pokožku, vlasy, nehty, kosti a zuby. Hovězí kolagen je především kolagenem II. typu, tedy potřebným pro chrupavky.

Rybí kolagen je dražší, než hovězí. Není prakticky účinný na chrupavky. Je účinný na pokožku, kosti, vlasy, nehty.

Kolagen hovězí je zpravidla levnější. Jeho konzumace prospěje chrupavkám, ale mine se účinkem na vlasech, kůži, nehtech, zubech a kostech.

 

Jaké jsou rozdíly mezi rybím a hovězím kolagenem?

 

                                              Mořský kolagen                 Hovězí kolagen

Zdroj                                       Divoce žijící                            Chov

Obsah sodíku                             Nízký                                  Vysoký

Rychlost absorpce                   Vysoká                                 Nízká

Míra absorpce                           Vysoká                                 Nízká

Typ kolagenu                                I.                                            II.                         

Vystavení antibiotikům               Ne                                        Ano               

a hormonům

 

Kolik mám kolagenu brát?

Optimální množství, tedy doporučená dávka, se pohybuje mezi 2500 a 3500mg. Na trhu najdeš produkty, kde je denní dávka kolagenu 5500 a více. Takové množství ti neuškodí, ale ani neprospěje. Tělo dokáže vstřebat pouze omezené množství a vše navíc vyloučí. Důležitá je však pravidelnost konzumace kolagenu.

 

Výhody mořského kolagenu

  • Omlazení pleti a pokožky – je hydratovaná a pružná
  • Podpora síly kostí - pomáhá tvému tělu absorbovat vápník a fosfor
  • Podpora kvality vlasů a zabránění jejich vypadávání
  • Regenerace poškozených vlasů
  • Zlepšuje pružnost nehtů
  • Podpora zubních lůžek a zubů
  • Pružnost a pevnost šlach



Jak dlouho mám kolagen užívat a kdy uvidím výsledky?

Kolagen je nezbytné užívat v přiměřeném množství okolo 3300mg pravidelně. První výsledky se dostaví po zhruba 3 měsících užívání a s dobou užívání zesílí. Po půl roce jsou výsledky viditelné. Pokud chceš mít trvalé výsledky, je nezbytné užívat kolagen pravidelně. Pravidelnost a kvalita užívaného kolagenu jsou klíčové. Nikoli předávkování kolagenem:-). Tělo není houba a neumí si uložit kolagen do zásoby. Co umí z denní dávky využít, to vstřebá a zbytek vyloučí. 

Důležitý je zdroj kolagenu, kvalita suroviny, množství kolagenu v denní dávce. Není důležité, zda je ochucený, nebo neochucený, to nemá vliv na jeho účinnost. Kvalitní kolagen je dobře rozpustný ve vlažné vodě a je bez zápachu.

Dobře zvaž, co konzumací kolagenu sleduješ a podle toho vyber hovězí, nebo mořský kolagen.

 

Lékařské studie: National Library of Medicine - Marine Collagen: A Promising Biomaterial for Wound Healing, Skin Anti-Aging, and Bone Regeneration  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8780088/